W ciągu tygodnia:
codzienne wyprawy do lasu
wycieczki raz w tygodniu (muzea, teatr, wystawy, inny las, sporty: konie, rajdy rowerowe)
dużo swobodnej zabawy tworzonej przez dzieci (dorosły jest uczestnikiem zabawy)
dużo ruchu w lesie i w bazie, uwrażliwienie na przyrodę i las
Rozwój:
bazujemy na naturalnym rozwoju dzieci, zwracamy uwagę na rozwój dzieci w każdym obszarze ich funkcjonowania: poznawczym, emocjonalnym, społecznym, prospołecznym i biologicznym
wspieramy poczucie własnej wartości u dzieci poprzez odkrywanie z nimi ich mocnych stron, zauważanie (nazywanie) ich w codziennym życiu
rozwijanie samodzielności życiowej i niezależności; również tego, aby dzieci mogły decydować o sobie w poszanowaniu granic innych osób, aby potrafiły efektywnie komunikować się z innymi. A wszystko to przy wsparciu uważnych dorosłych.
Relacje i komunikacja:
budowanie wartościowych relacji – nie są to idealne relacje, w których nie ma żadnych konfliktów, lecz autentyczne, szczere relacje dążące do ciągłego poszukiwania strategii, aby zaspokajać potrzeby wszystkich członków grupy i opiekunów
dorośli budują relację z dziećmi, w której dzieci mogą uczyć się samokontroli i samoregulacji, a w trudnych sytuacjach wesprzeć się na zrównoważonych dorosłych (tutorzy i rodzice)
Zwrócenie uwagi na indywidualne potrzeby wspiera tworzenie grupy:
jesteśmy elastyczni, podążamy za indywidualnymi potrzebami dzieci, potrafimy negocjować, często dochodzimy do konsensusu, sporadycznie głosujemy. Wtedy na podstawie głosowania podążamy za większością, jednak w pamięci zapisujemy informację o innych głosach i w miarę możliwości zapraszamy dzieci do realizacji tych pomysłów w innym terminie. Dzięki temu każdy członek społeczności czuje się ważny.
wsłuchujemy się w potrzeby każdego dziecka i każdego dorosłego, wspólnie poszukujemy strategii zaspokajania potrzeb lub sposobu radzenia sobie z frustracją potrzeb
dążymy do współdziałania w grupie i współpracy pomiędzy dziećmi – spajanie grupy, przeciwdziałanie wykluczeniu z grupy, wsparcie we wzajemnej komunikacji
ciekawość i rozwój – dorośli nie opierają swojej pracy na jednej wybranej metodzie, z ciekawością poszukują rozwiązań satysfakcjonujących dla każdego dziecka w grupie. Jest to ambitne zadanie, ale możliwe do zrealizowania.
odkrywamy naszą wolność uwzględniając granice osobiste innych, zasady społeczne i zasady panujące w różnych miejscach
w naszej grupie dzieci mają szansę na realizowanie swojej kreatywności i niezależności, rozwijają także swoją elastyczność
Nauka przez doświadczanie:
nauka przez zabawę
nauka w ruchu
wsparcie rodzin w procesie przygotowania do corocznych egzaminów – zapraszanie dzieci do współodpowiedzialności za przygotowanie do egzaminów przy wsparciu tutorów i rodziców, organizacja tego procesu inspirowana planem daltońskim
codzienne czytanie książek
Akceptacja / zrozumienie / samoregulacja:
swoboda i wolność osobista z poszanowaniem granic innych osób wokół nas
szanujemy granice drugiego człowieka i to, że może mieć inne zdanie niż my, uwrażliwiamy dzieci na ewentualne zachowania mające charakter wykluczenia lub wyśmiania dziecka w grupie
jesteśmy otwarci na neuroróżnorodne dzieci – wrażliwe oraz te ze specjalnymi potrzebami, w tym spektrum autyzmu w normie intelektualnej. Tworzymy miejsce integracyjne, w którym dzieci z różnymi wrażliwościami mogą czuć się bezpiecznie, uczyć się, rozwijać i mieć poczucie przynależności do grupy. W tej małej społeczności dzieci mogą nawiązywać satysfakcjonujące relacje społeczne a także poznawać siebie i uczyć się samokontroli nie poprzez komiksy sytuacyjne na kartach pracy, lecz w realnym życiu – tu i teraz.
Wyzwania i rola tutora:
Czasami trudne zachowania są ogromnym wyzwaniem dla dzieci i dorosłych w grupie. Tutorzy są po to, aby chronić tych, którzy tego potrzebują i wspierać tych którzy potrzebują ich wsparcia. Tutor patrzy na sytuację z lotu ptaka, nie ocenia, ale jest towarzyszem, stara się zrozumieć. Wspólnie staramy się wsłuchać w każdą osobę i odkryć to, co możemy w podobnej sytuacji zrobić w przyszłości, jak sobie poradzić, jak czemuś zapobiec. Codziennie poznajemy się lepiej, dzięki czemu wspólnie zapobiegamy wielu trudnym zachowaniom.
Nie stosujemy nagród ani kar, w zamian za to pracujemy w oparciu o relacje. Szanujemy granice dzieci i dorosłych, bo w naszej grupie każdy jest ważny.
Tutorzy to dorośli, którzy przyjmują dziecko z całym spektrum jego zachowań, również z trudnościami. Z życzliwością i autentycznością budują oni wartościową relację, która pomaga dzieciom w odnajdywaniu siebie i wspiera je w ich trudnościach. Wspólnie z rodzicami poszukują wspierających strategii.
Rodzice:
Praca w trójkącie współpracy: dziecko – rodzice – tutorzy, stała komunikacja i współpraca z rodzicami. Warunkiem koniecznym do nawiązania współpracy z daną rodziną jest wzajemne porozumienie dotyczące postępowania i radzenia sobie z trudnościami i sposobów wspierania dziecka oraz wspólne postrzeganie kwestii zdrowej relacji i rozwoju.